Bullbakning...

...blir det idag :) Eftersom morsan fyller jämnt 31 Januari så ska jag hjälpa na med bakningen..får se vad vi ska hitta på mer för gott, har ett nytt recept på en kaka jag skulle vilja prova, men dt blir nog närmare hon fyller år :)
Mandeltårta som jag såg på Halv Åtta Hos Mig igår ;) 

Ingredienser:

Botten
400 400 g mandelmassa
4 4 st äggvitor
smör

Chokladkräm
4 4 st äggulor
1 1 dl mellangrädde
1 1 dl socker
100 100 g mörk blockchoklad
150 150 g margarin
50 50 g rostad flagad mandel

Gör så här:

1. Botten: Riv mandelmassa grovt. Vispa äggvitor till hårt skum och blanda samman. Rita ut 2 st ringar på bakplåtspapper t ex efter en mattallrik och smörj med smör. Bred ut massan jämt och grädda rundlarna i 175 grader i ca 15 min. Ta ut och låt svalna.

2. Chokladkräm: Sjud upp gulor, grädde och socker. Lägg ner blockchoklad i bitar sedan fettet, låt sjuda några minuter (ej koka). Ta av och låt krämen svalna.

3. Bred ut krämen mellan och ovanpå mandelbottnarna. Garnera med rostad flagad mandel.

4. Servera med olika bär el frukter samt lättvispad grädde.




Nu ska jag ner och handla ingredienser till bakningen och nå annat gott till ikväll..ska upp och jobba inatt så blir en lugn helg :)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0