21 December

Idag har det vart fullt upp, gick upp tidigt för att åka ner och handla alla ingredienser till dagens middagsbjudning, hälsade på Emma i deras nya frisörsalong :)

Åkte hem för att göra iordning efterrätten i förväg och pysslade med dukningen osv...

Såhär blev iaf dukningen:






 Bjöd hit Erika, Maggan och så var dt jag och morsan.. 

Varmrätten blev det älgkött, potatis i ugn, sallad och en blandning av svamp, paprika, mini-majs, grädde och Creme Fraice med smak av kantarell och cognac, blev riktigt gott :)

Otroligt god, finns även i andra goda smaker :)



Efterrätten jag gjorde kallas Schweizernötkaka och tagit receptet från www.recept.nu.

Fick idén från tv-programmet Halv Åtta Hos Mig :)

Den slank ner hos gästerna, fick mkt beröm för den, var roligt :)
Första gången jag gjorde kakan och den var väldigt god :) Serverade vaniljglass och hallon till :)

Lätt att göra med!




Ingredienser:

Smet
 2 st ägg
 3 dl socker
 100 g mald sötmandel
1.25 dl vetemjöl
100 g smällt smör eller margarin

Topping
200 g schweizernötschoklad
 7 msk grädde
 1 msk smör

Gör så här:

1. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke ca 5 min.

2. Blanda ner den malda mandeln, mjölet och sist smöret i bunken.

3. Se till att smeten är jämn.

4. Häll allt samman i en smord rund kakform gärna med löstagbar kant.

5. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 25-30 min till lätt gyllenbrun färg.

6. Ta ut kakan och låt den svalna något.

7. Smält under tiden chokladen i en kastrull på spisen på låg värme.

8. Rör ner grädden och till sist smöret i chokladen.

9. Bred toppingen på kakan och låt den svalna i kylen.

10. Färdig att servera!



Nu ligger jag i sängen och myser..ska ta mig en skinksmörgås och sätta på en film..imorgon blir det även en dag  fylld med ärenden...

* Fixa lite saker nere på byn

* Handla

* Hälsa på mormor och lämna julklappar

* Packa inför Värmland på onsdag :)

* Packa bilen full med julklappar och resväskor

* Köpa en sista julklapp jag har kvar och...
...sist ska jag på kvällen unna mig ett varmt bad, sen lägga mig i tid för vi ska åka tidigt på onsdag morgon, ska bort på förmiddagen så måste hinna dit i tid, ska iaf bli trevligt ♥

God Natt!









Kommentarer
Postat av: Elin

Åhh tack sötis :) Allt på topp med mig, själv då? :) puss puss

2009-12-22 @ 11:15:54
URL: http://ellee.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0